Opstart Antwerpen Kiel

8 april was het zover, onze eerste Sportpretdagen vonden plaats in Antwerpen Kiel. Wat voor iedereen een start lijkt, is eigenlijk een eindfase in een lang traject. Want Sportpretdagen opstarten, hoe begin je daar eigenlijk aan, hoor ik je denken. Hier is het antwoord!

Voor nieuwe Sportpretdagen op te starten zijn er verschillende stappen noodzakelijk.

Een sfeerbeeld van onze eerste Sportpretdagen op Antwerpen Kiel.
  • 1) Allereerst is er het financiële plaatje.

Een Sportpretdag kost ongeveer, afhankelijk van locatie en hoeveelheid deelnemers, 200 euro. Wanneer we op een nieuwe locatie Sportpretdagen willen opstarten plannen we minstens tussen de 5 en 10 dagen. Al direct goed voor €1000 – €2000 euro budget! We kunnen dus enkel maar uitbreiden als we voldoende financiële middelen hebben. Op Antwerpen Kiel organiseren we 6 Sportpretdagen in de paasvakantie en 8 Sportpretdagen in de zomervakantie. Goed voor 14 Sportpretdagen ofwel 2800 euro.

  • 2) Een verantwoordelijke die instaat voor de organisatie.

Dankzij Stadsmakers Antwerpen hebben we de mogelijkheid om een projectmedewerker in dienst te hebben die instaat voor de volledige organisatie van de activiteiten die we organiseren in Antwerpen. Een centraal aanspreekpunt die heel het project organiseert is zeer belangrijk om het een geslaagd project te maken. Wat doet onze projectmedewerker zoal? Een sporthal zoeken en reserveren, vrijwilligers zoeken om te helpen tijdens de Sportpretdagen, eventueel extra promo acties opzetten om nieuwe vrijwilligers te vinden, .. Daarnaast is het ook de taak van onze projectmedewerker om samenwerkingspartners te zoeken die kunnen instaan voor toeleiding naar onze activiteiten.

Op Antwerpen Kiel hebben we samenwerkingen gestart met de Sociaal kruidenier Kiel, vrijetijdsbemiddelaars van Buurtsport en samenwerkingen met reeds bestaande toeleidingspartners uitgebreid. Zo kunnen gezinnen bij Moeders voor Moeders ook inschrijven voor het aanbod op het Kiel.

  • 3) De praktische zaken

Tenslotte is er nog de laatste stap in de voorbereiding. De inschrijvingen worden voorbereid. Onze online inschrijvingssite wordt aangevuld, posters, flyers en infobrieven worden opgesteld, partnerorganisaties worden verwittigd en we organiseren ook zelf bij enkele partners inschrijfmomenten.
Geen Sportpretdagen zonder sportmateriaal, we bekijken welk sportmateriaal we moeten ontlenen en welk materiaal we zelf in voorraad hebben.
Verder worden ook alle inkopen gedaan, fruitsap en koeken worden gekocht, fruit wordt besteld. De goodiebags worden samengesteld. Hiervoor kunnen we rekenen op de steun van enkele bedrijven/organisaties die ons steunen met gratis gadgets/speelgoed.

Enkele dagen voor de eerste Sportpretdag organiseren we een transport met al het materiaal: T-shirts voor de deelnemers, koeken en drinken, al het sportmateriaal en uiteraard de goodiebags.

  • 4) SPORTPRETDAGEN

Het is zover! Onze Sportpretdag gaat starten, het sportmateriaal wordt klaargezet, de T-shirts worden klaargelegd en onze vrijwilligers worden een laatste keer gebriefd. En daar zijn de eerste deelnemers, klaar om een leuke, sportieve dag te beleven.

En stiekem zijn wij al bezig met de volgende Sportpretdagen te organiseren!